CathérineS

Denken vanuit het niet alledaagse. Ik zet vraagtekens bij de dingen die wij gewoon vinden.

 

Archief

Voordat ik in 2008 Bouwkunde ging studeren en later de master Interieurarchitectuur, heb ik veel werk gemaakt dat een goed beeld geeft van mijn ontwikkeling en dat zeker de moeite waard is om te tonen. Dit werk is in het archief terug te vinden. Ik ben al sinds de kunstacademie bezig met experimenteren en maken van verschillende soorten werk. Van 1997-2000 ben ik in Ierland werkzaam geweest als textielontwerpster en ben, eenmaal terug in Nederland, wat kleinschaliger verder gegaan met textielkunst.

Kunstacademie 1992-1996

Mijn fascinatie voor alles wat anders was, voor hetgeen wat er eigenlijk niet bij hoort, was al aanwezig op de kunstacademie en ver daarvoor. Het thema voor mijn eindexamenwerk was daarom ook “Tegenstellingen” en in dit werk heb ik alles uit de kast gehaald om zo veel mogelijk tegenstellingen naar voren te laten komen.

De taal die gesproken wordt tussen deze tegenstellingen intrigeert mij en ik heb de tegenstellingen terug laten komen in kleuren, materialen, formaten van garens, grofheid of fijnheid van het materiaal, maar ook door verschillende technieken door elkaar te gebruiken.

Textielontwerpen Ierland 1997-2000

In Ierland (Dublin) heb ik een aantal jaar gewerkt voor de bekende modeontwerpster Lainey Keogh. Voor haar collecties ontwierp ik de exclusieve, geweven, stoffen. De ontwerpen zijn ontworpen op basis van het sfeerbeeld van de betreffende collectie, zoals medieval, waterworld. Mijn ontwerpen zijn ook terug te vinden in tijdschriften, musea en ontwerpen van ander modeontwerpers.

Doordat de productie met de hand werd uitgevoerd, konden de ontwerpen voorzien worden van knopen en extra openingen die machinaal heel moeilijk te realiseren zouden zijn geweest. Voor de productie van de stoffen had ik de leiding over een groep zeer bekwame weefsters die op basis van mijn ontwerpen de benodigde hoeveelheid opleverden.

Het materiaalgebruik en de manier van produceren (met de hand) waren succesfactoren voor de ontwerpen. De uitdaging lag in de beperking van het aantal schachten tot vier zodat ik voldoende weefsters kon vinden voor de productie. Door gebruik te maken van hoogwaardige materialen, de ongebruikelijke uitvoer van ketting en inslag en de meerwaarde van handweefsters boven machineweefsels zorgt ervoor dat de ontwerpen een rijke uitstraling hebben.

Textielkunst 1999-2008

In de jaren 1999-2008 ben ik met veel verschillende projecten bezig geweest, variërend van bouwwerkzaamheden (waardoor ik uiteindelijk bouwkunde ben gaan studeren), meubels maken, maar vooral ook textielkunst zoals garens verrijken en kleding.

Daarnaast ben ik in deze periode ook erg druk geweest met het moederschap, een voor mij totaal nieuwe wereld waarin ik veel nieuwe dingen moest leren, vooral dat het met dezelfde drang naar perfectie lastig te combineren is met een bestaan als zelfstandige.